بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» با کودکان خبرچین چگونه رفتار کنیم؟

اولین نکته ای که در برخورد با کودکان خبرچین و خبرچینی یک کودک مدنظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان او را تنبیه نکنید. تنبیه کودک در حضور دیگران باعث لجبازی کودک می شود. تنبیه کودک خبرچین علاوه بر اینکه در تربیت کودک تاثیر مثبت ندارد موجب می شود کودک مجددا آن را تکرار کند.
سعی کنید که در حضور کودک از مسائل و رازهای خانوادگی با دیگران حرف نزنید. والدین حق دارند هنگامیکه کودک در جمع رازی را فاش می کند عصبانی شوند اما کمی آرامش خود را حفظ کنید و از راهش وارد شوید .

 

۱- رفتارهای اولیه با کودکان خبرچین

اول اینکه باید ببینید کودک چه چیزی را درجمع مطرح میکند و یا به دیگران درجمع یا غیر جمع میگوید. آیا گفتن انها اهمیت دارد یا خیر؟ اگر گفتن انها برایتان خیلی مهم نیست که جای بحث و عصبانیت نمیماند اما اگر حرف های را میزند که نباید بزند.ان وقت تکلیف را بدانید.مثلا: زمانی کودک در جمع چیزهای بی اهمیتی مثل دیشب شام فلان چیز خورده ایم یا دیروز فلان جا رفته ایم را مطرح می کند که در اینصورت پدرومادر نباید واکنشی از خود نشان دهند اما اگر کودک مسائل مهم و شخصی زندگی را در بیان کرد از حستان به او بگویید . مثلا بگویید: من خیلی ناراحت شدم که مسائل خصوصی زندگیمان را گفتی و ناراحتی خودتان را به او نشان دهید.

۲- وقتی کودکان خبرچین هستند شما به آنها آموزش رازداری بدهید

کودکان خیلی خوب ضبط و پخش کردن را بلد هستند. هرچه می بینند عمل میکنند و هر چه میشنوند میگویند. از این نکته استفاده کنید و بهره مثبت ببرید. یکی از دلایل خبرچینی کودکان بیشتر مواقع خود والدین هستند. از انجایی که حریم خصوصی خیلی برای کودک جا نیفتاده است هنگامی که والدین در حضور کودک هر چیزی را مطرح می کنند کودک هم این کار را در حضور دیگران انجام می دهد لذا سعی کنید که در حضور کودک از مسائلی که نمیخواهید کودک تان جایی درخصوص آن سخن به میان بیاورد سخن نگویید و حداقل زمانی که خواب است یا در خانه نیست صحبت کنید. در رابطه با اموزش رازداری به کودک جلب اعتماد کودک خیلی مهم است.

 

رازهای کودکان نزد دیگران چیز بی اهمیتی است

اما برای کودکان ارزشمند است

لذا وقتی کودکتان رازی را هرچند بی اهمیت به شما می گوید

و از شما می خواهد که به کسی نگویید رازدار باشید

۴- رازدار کودک باشید اگر حتی برای کودکان خبرچین رازداری کنید آنها هم رازداری میکنند

وقتی کودکتان رازی را هرچند بی اهمیت به شما می گوید و از شما می خواهد که به کسی نگویید شما باید امین او باشید و به هیچ قمیتی اجازه ندهید که این اعتماد از بین برود شما باید امین او باشید و به هیچ قمیتی اجازه ندهید که این اعتماد از بین برود.اگر راز کودکتان را به دیگران حتی به همسرتان بگویید او دیگر به شما اعتماد نخواهد کرد. چنین مواردی که کودک رازی را به شما می‌گوید و از شما می خواهد که آن را به کسی نگوید موقعیتی خوب است تا به او یاد دهید که فاش کردن راز دیگران باعث می شود که دیگر کسی به ما اعتماد نداشته باشد و خیال او را از بابت اینکه رازش را فاش نمی کنید راحت کنید.

 

۴- با کودکان خبر چین بازی رازداری کنید

میتوانید از خلاقیت خودتان استفاده نمایید و یک بازی ساده برای تمرین رازداری با کودک بسازید و بازی کنید. مثلا: شما به او یک جمله بگویید و از او بخواهید که بین خودتان ۲ تا باقی بماند. از او هم بخواهید یک جمله به شما بگوید که بین خودتان ۲ نفر باقی بماند. سپس بگویید هر کس به فرد دیگری راز را بگوید بازنده است. یکی از موثرترین روش ها برای آموزش چیزی به کودکان بازی با کودک است. در هر چیزی که فکر می کنید کودک نیاز به اموزش دارد آن مسئله را از راه و روش خودش با کودکتان بازی کنید . در زمینه ی راز نگه داری شما می توانید با بازی کردن یکسری اطلاعات به او بدهید و رازی داری را به او بیاموزید

به عنوان مثال :

وسیله‌ای را در جایی پنهان کنید

و به کودک بگویید که این یک راز است و در مورد آن با کسی حرف نزند.

اگر کودک توانست یک روز به کسی چیزی نگویید او را تشویق کنید .

 

۶- به هیچ وجه کودکان خبرچین را تنبیه نکنید

اما در شرایطی که خودتان هم چنین خصلتی ندارید و کودک شما شروع به برملا کردن رازهای خانوادگی می‌کند، چه باید بکنید؟ در چنین شرایطی با کودک هیچ برخورد تندی نکنید و او را در مقابل جمع تحقیر یا دعوا نکنید. اگر خواستید واکنشی نشان بدهید، فقط باید در این حد باشد که با نگاه جدی و بدون کلام به او نگاه کنید تا او متوجه شود که نباید چنین حرفی بزند. سپس فرزندتان را صدا کنید و در جای خلوتی به او تذکر بدهید.

۷- از بقیه بخواهید هنگام خبرچینی به او بی اعتنا شوند

به اقوام و آشنایان توصیه کنید در مواقعی که کودکتان شروع به خبرچینی می‌کند، به حرف‌هایش واکنشی نشان ندهند و به او بی‌توجهی کنند. همچنین در این مواقع سریع موضوع صحبت را عوض کنید. شما یا دیگران با گفتن این جمله که «می‌توانیم به جای این موضوع درباره… صحبت کنیم.» حواس کودک را پرت کنید.

۸- دلایل خبرچینی کودکان خبرچین را پیدا کنید

چرا کودکتان خبرچینی می‌کند؟ به دنبال به دست آوردن قدرت بیشتر یا برای جلب توجه و محبت است؟ این سوالی است که شما باید به دنبال جواب آن باشید. شاید کودک شما متوجه حساسیت‌هایتان شده است و می‌خواهد به نوعی از شما انتقام‌جویی کند. اگر کودکتان نیاز به محبت بیشتری دارد؛ برایش وقت بگذارید، با او بازی کنید و این نیاز او را برطرف کنید. اگر هم به دنبال کسب قدرت است، باید اعتماد به نفس او را تقویت کنید تا با چنین کارهایی به دنبال جلب توجه نباشد.

https://abarkoodak.ir/2019/12/11/%d8%a8%d8%a7-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%da%86%db%8c%d9%86-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85/

 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده