مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» رمز ارز یا همان کریپتوکارنسی چیست؟

 

کریپوتوکارنسی روزبه‌روز بیشتر به یک نوع دارایی مالی مشروع تبدیل می‌شود و به‌سختی دیگر می‌توانیم آن را نادیده بگیریم. با سایت اخبار فناوری و تکنولوژی روکیدا همراه باشید

نشریه‌های محبوب مانند فایننشیال تایمز و وال استریت جورنال نگاه گسترده‌ای همیشه به بازار کریپتو دارند. همچنین افراد مشهور مانند وارن بافت و ایلان ماسک دیدگاه‌های قابل توجهی نسبت به این موضوع دارند.

بانک‌های مرکزی، شرکت‌های مهم نرم‌افزاری و دولت‌های مختلف جهان کاملا در حال بررسی این فناوری هستند و حتی بعضی از آن‌ها در نظر دارند کوین‌های خود را راه‌اندازی کنند.

اما جدا از این همه هیاهو، اکثریت مردم هنوز درک محدودی از کریپتوکارنسی‌ها یا آموزش ارزهای دیجیتال دارند. بسیاری از آن‌ها مفاهیم ساده کریپتو را درک نمی‌کنند. بنابراین در این مطلب اجازه دهید با بیان ساده تمام اطلاعات مربوط به کریپتوکارنسی را توضیح دهیم.

کریپتوکارنسی چیست؟

کریپتوکارنسی پول نقد دیجیتال است. این پول دیجیتال، حضور فیزیکی مانند سفته‌ها و سکه‌ها ندارد اما به شکل ورودی‌های دیجیتال در یک دیتابیس آنلاین است.

این دیتابیس فقط مجموعه‌ای از اعداد و حروف است که امنیت آن را علم کریپتوگرافی تامین می‌کند و علت انتخاب اسم کریپتوکارنسی همین موضوع است.

کریپتوگرافی یکی از روش‌های رمزنگاری و رمزگشایی اطلاعات است تا تنها اعضای شرکت‌کننده در یک تراکنش با داشتن کلیدهای خصوصی و عمومی بتوانند اطلاعات را بخوانند و پردازش کنند.

کریتوگرافی در این زمینه احتمال جعل و دوبار ارسال را از بین می‌برد و بنابراین امنیت کریپتوکارنسی را تقویت می‌کند.

گرچه، این جمله به این معنا نیست که کریپتوکارنسی‌ها از تمام هک‌ها در امان هستند. در حقیقت، چندین استارتاپ ارزهای دیجیتال و صرافی‌ها طی چند سال اخیر اسیر بدترین حملات سایبری شدند.

کریپتوکارنسی برخلاف پول سنتی ماهیت غیرمتمرکز دارد، یعنی خارج از اختیارات بانک مرکزی یک دولت ایجاد، نگهداری و پردازش می‌شود.

بنابراین، ارزهای دیجیتال از دخالت سازمان‌های دولتی یا موسسه‌های مالی به دور هستند. مدل مالی رایج اغلب دسترسی افراد را به دارایی‌هایشان کنترل می‌کند.

نبود مقام مرکزی به تراکنش‌های کریپتو اجازه می‌دهد ناشناس پردازش شوند که این ویژگی به عقیده بسیاری از افراد یک مزیت مهم ارزهای دیجیتال است.

کریپتوکارنسی چطور کار می‌کند؟

بسیاری از افراد می‌دانند بیت کوین به‌عنوان اولین و با ارزش‌ترین ارز دیجیتال، خود محصول فرعی یک اختراع دیگر است. مخترع ناشناس بیت کوین که به اسم مستعار «ساتوشی ناکاموتو» شناخته می‌شود، هرگز تصمیم نداشت یک ارز دیجیتال خلق کند.

بلکه ناکاموتو می‌خواست یک سیستم نقدینگی الکترونیک جدید راه‌اندازی کند که در وایت پیپر اواخر سال 2008 خود با عنوان «بیت کوین: سیستم نقدینگی الکترونیکی همتا به همتا»، این هدف را مطرح کرد.

«یک مدل کاملا همتا به همتا از سیستم نقدینگی الکترونیکی که به پرداخت‌های آنلاین اجازه دهد بدون دخالت یک موسسه مالی، از یک فرد به فرد دیگر فرستاده شوند.»

ناکاموتو یک سیستم پرداخت براساس اثبات کریپتوگرافی به جای اعتماد، پیشنهاد کرد. این اثبات کریپتوگرافی به شکل تراکنش‌های کریپتوکارنسی است که در یک دفتر کل توزیع شده به اسم بلاک چین، ثبت می‌شوند.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین یک فناوری دفتر کل توزیع شده است که برای همیشه تمام تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. این تراکنش‌ها به شکل بلاک‌هایی در دیتابیس ذخیره می‌شوند و در ارتباط با یکدیگر هستند تا یک زنجیره را شکل دهند. به همین دلیل به این فناوری بلاک چین گفته می‌شود.

می‌توانید به‌عنوان تشبیه کتابی را در نظر بگیرید که در آن تمام تراکنش‌های روزانه خود را یادداشت می‌کنید. هر صفحه این کتاب یک بلاک است و تمام کتاب بلاک چین را تشکیل می‌دهد.

هر زمان که یک ارز دیجیتال را می‌خرید یا می‌فروشید، تمام کاربران روی شبکه بلاک چین این تراکنش را اضافه کرده و تایید می‌کنند.

آن‌ها به استفاده از یکی از دو روش اثبات سهام یا اثبات کار، هر تراکنش را تایید می‌کنند. فرآیند تایید دیجیتالی و طبیعت بلاک چین عملا تغییر یا پاک کردن رکوردهای روی دفتر کل را غیرممکن می‌کند.

هر نوع تغییر در داده‌های روی یک بلاک داده‌های روی سایر بلاک‌های بلاک چین را تغییر خواهد داد.

چه تعداد ارز دیجیتال وجود دارد؟

دورانی بود که همه می‌توانستند به‌راحتی تمام ارزهای دیجیتال تحت استفاده را پیگیری کنند و بشناسند. اما امروزه این‌طور نیست. بازار کریپتو از دهه 2010 به بعد رشد قابل توجهی را داشته است.

بیت کوین، اتر، دوج کوین و لایت کوین تنها تعدادی از کوین‌های محبوب هستند که همه از وجودشان آگاهی دارند، اما لیست وسیعی از ارزهای دیجیتال وجود دارد که هنوز عموم مردم آن‌ها را نمی‌شناسند.

طبق آخرین آمار ماه جولای 2021، تقریبا 6 هزار ارز دیجیتال در سایت Coin Market Cap که برای یک شرکت تحقیقات بازار است، لیست شدند.

طبق همین تاریخ و به گفته همین شرکت، مجموع ارزش بازار کریپتو بیش از 1.35 تریلیون دلار است. گرچه، تقریبا 60 درصد این ارزش به‌تنهایی به دو دارایی دیجیتال محبوب بیت کوین و اتریوم تعلق دارد.

انواع مختلف کریپتوکارنسی‌ها چیست؟


چندین راه برای تعریف و جداسازی ارزهای دیجیتال وجود دارد. ساده‌ترین آن‌ها تقسیم کریپتوکارنسی‌ها به سه دسته زیر است.

بیت کوین

دسته بدون نیاز به توضیح. بیت کوین اولین و محبوب‌ترین ارزی است که تاثیر قابل توجهی روی طبیعت بازار کریپتو می‌گذارد.

آلت کوین‌ها

این دسته ارزهای دیجیتال، ارزهای جایگزینی هستند که پس از موفقیت بیت کوین راه‌اندازی شدند. بعضی از آلت‌ کوین‌ها عملکردی کاملا مشابه با بیت کوین دارند.

گرچه، سایرین معایب درک شده بیت کوین را هدف قرار دادند و خودشان را به‌عنوان جایگزین‌های بهتری مطرح می‌کنند. آن‌ها از الگوریتم‌های متفاوتی استفاده می‌کنند، خودشان را به‌عنوان کوین‌های محیط زیست‌پسندتر نشان می‌دهند و ادعا می‌کنند مزیت رقابتی در مقایسه با بیت کوین دارند.

توکن‌ها

توکن‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که بلاک چین خاص خود را ندارند. توکن‌ها براساس بلاک چین‌های فعلی ساخته می‌شوند مانند پلتفرم اتریوم یا بلاک چین چیلیز.

ارزش ارزهای دیجیتال از چه چیزی نشات می‌گیرد؟


هرچه ارزهای دیجیتال محبوب‌تر می‌شوند، سوالات بیشتری در مورد ارزش سکه‌های دیجیتال در ذهن عموم شکل گرفته است. گرچه بازار کریپتو حالا ارزشی بیشتر از یک تریلیون دلار دارد، ولی همچنان برخی افراد در مورد ارزش ذاتی کریپتوکارنسی سوال می‌پرسند.

گرچه این سوالات ریشه در سوء تفاهم در مورد تعریف ارز دارند. بخواهیم ساده بگوییم، یک ارز هرچیزی است که به‌عنوان یک محیط تبادل بین خریداران و فروشندگان پذیرفته می‌شود.

ارز ارزش خود را از قیمتی می‌گیرد که افراد مایل به پرداخت آن برای به دست آوردن ارز مورد نظر هستند. کریپتوکارنسی را مانند طلای دیجیتال در نظر بگیرید.

طلا به این دلیل ارزشمند است که اکثر افراد روی ارزش آن توافق دارند. همین قانون را می‌توان به ارزش کریپتوکارنسی تعمیم داد. اجازه دهید به چند عاملی اشاره کنیم که قیمت کریپتوکارنسی را هدایت می‌کنند.

کاربرد سکه مورد نظر

موارد استفاده یا کاربرد ارز قیمت آن را مشخص می‌کند. چه مشکلی را حل می‌کند؟ ارز مورد نظر برای استخراج یا به‌روزرسانی پروتکل‌های خود به چه مقدار انرژی یا تلاش نیاز دارد؟

عرضه و تقاضا

بسیار شبیه به پول فیات (ارز چاپ شده دولتی)، ارزش کریپتوکارنسی شدیدا تحت تاثیر عرضه و تقاضا قرار دارد. اگر تریدرهای زیادی در کریپتوکارنسی سرمایه‌گذاری کنند، قیمت بالا خواهد رفت. چون افراد بیشتر به آن به‌عنوان یک ارز جذاب نگاه می‌کنند.

این گفته همچنین به این معنا است که بازار باید مقدار کریپتوکارنسی موجود را برای حفظ ارزش آن محدود کند.

عوامل خارجی

عوامل خارجی مانند قوانین دولتی و توییت‌های افراد مشهور می‌توانند همچنین روی ارزش یک ارز تاثیر بگذارند. به‌عنوان مثال «ایلان ماسک» در ماه می 2021 قیمت دوج کین را 30 درصد با توئیت خود در مورد همکاری با توسعه‌دهندگان دوج کوین، افزایش داد.

به همین شکل، توئیت‌های او در مورد بیت کوین تاثیرهای سنگینی روی قیمت این ارز دیجیتال گذاشتند.


ارزهای دیجیتال کجا ذخیره می‌شوند؟


دفتر کل توزیع شده مدرک تعداد کریپتوکارنسی را که دارید، ذخیره می‌کند. دفتر کل زمانی که فردی سکه‌های جدید را استخراج می‌کند یا ارز دیجیتال خود را انتقال می‌دهد، هر چند دقیقه یک مرتبه آپدیت می‌شود.

برای دسترسی به کریپتوکارنسی خود، به یک کلید خصوصی (یک رمز عبور 256 بیتی) نیاز دارید که یک امضای بی‌همتا به وجود آورد و اجازه استفاده از ارز دیجیتالتان را به شما دهد.

کلید خصوصی مرتبط با کلید عمومی و یک آدرس (رشته‌ای از کرکترها) و شبیه به یک آدرس یک حساب بانکی است. شما می‌توانید چنین کلیدهای خصوصی را در یک کیف پول دیجیتال ذخیره کنید که می‌تواند آنلاین یا روی کامپیوتر یا لپ تاپ یا روی یک دستگاه ذخیره‌سازی خارجی باشد. با بررسی گوشی ها موبایل، می توانید یک گوشی مناسب برای ذخیره ارزهای دیجیتا خود انتخاب کنید. همچنین با بررسی لپ تاپ ها می توانید لپ تاپ مناسب برای معامله و خرید و فروش و بررسی بازار رمز ارزها انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید کلیدهای خود را چاپ کنید و در یک مکان امن نگه دارید. اما دقت کنید اگر اتفاقی برای رمزهای عبور و کلیدهای شما رخ دهد، احتمالا قادر به دسترسی به دارایی‌های خود نخواهید بود.

آینده برای کریپتوکارنسی چطور خواهد بود؟


کریپتوکارنسی به همراه فناوری دفتر کل توزیع شده که در قلب آن قرار می‌گیرد، هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارند و مانند هر فناوری جدیدی، ناگهان از حالت نادر بودن خود، همه‌گیر نمی‌شوند.

ارزهای دیجیتال با وجود موانعی که سر راه آن‌ها قرار دارد، روزبه‌روز بیشتر به عنوان یک دارایی مالی قانونی شناخته می‌شوند. همان‌طور که «Blythe Masters» مدیر سابق شرکت جی پی مورگان چیس می‌گوید شما باید این فناوری را تا جای ممکن جدی بگیرید، همان‌طور که باید این کار را در اوایل دهه 90 با توسعه اینترنت انجام می‌دادید.

از طرفی باید بگوییم با آن که ارزهایی مانند بیت کوین تاثیر قابل توجهی روی محیط زیست دارند، جایگزین‌های کارآمدتری برای آن موجود می‌شوند.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده